Kako je Netflixova serija The Crown uspela da od dobro poznate priče napravi uzbudljivu dramu koja treba da bude uzor svima koji snimaju bilo šta u vezi s prošlošću

Kada sam pre više od pet godina videla vest da Netflix planira seriju o kraljici Elizabeti II, mojoj sreći nije bilo kraja. Dalje vesti o tome kako će pomenuta serija biti najskuplja u istoriji sa budžetom od 100 miliona dolara po sezoni i kako će Piter Morgan, scenarista koji se već proslavio pisanjem biografskih priča (film The Queen sa Helen Miren u glavnoj ulozi, upravo o kraljici Elizabeti II), samo su pojačale moj entuzijazam.

Ovakav tip serije, koji prati život, u ovom slučaju kraljice, ne može imati spojlere, budući da je dovoljno otvoriti stranicu Wikipedije o njoj i saznati sve unapred. Ovo je za kreatore The Crown-a potencijalno mogao biti veliki problem jer živimo u vreme kad publika očekuje da bude iznenađena, pa spojleri predstavljaju najveću prepreku na putu ka potpunom užitku u konzumiranju igranog sadržaja. (Psiholozi odbacuju ovu teoriju tvrdeći da zapravo više uživamo kada gledamo seriju ili film čiju fabulu prethodno znamo, ali o tome više nekog drugog puta.) Međutim, uprkos ovoj nepovoljnoj startnoj poziciji na ionako već prenatrpanom tržištu, The Crown je uspeo da sve i više nego prijatno iznenadi.

Osobama poput mene, koje u slobodno vreme čitaju biografiju kraljice Elizabete II (preporučujem knjigu Sali Bedel Smit), The Crown je i više nego poznata priča. Naime, serija kreće pripremama za venčanje tada princeze Elizabete i grčkog princa Filipa koji će se svojih titula morati odreći prema jednom od milion pravila britanske krune. Filipu se kao muškarcu tog, a bogami i ovog vremena, ne sviđa budući inferiorni položaj koji će imati u odnosu na svoju suprugu, što je tema koja će se provlačiti manje-više kroz sve dosadašnje tri sezone. Ipak, kao u pravoj modernoj bajci, njegova ljubav je odlučujući tas na vagi pa se on odriče skoro svih prava koje muškarac obično ima, poput davanja prezimena deci. Elizabeta je, sa druge strane, spremna da pravi kompromise samo tamo gde se kompromis može napraviti. Pored njih dvoje, koji su, može se reći, protagonisti priče, bitnu ulogu igraju i najuži članovi porodice, poput kraljice Elizabete (ili kraljice majke, kako je obično zovemo), kralja Džordža VI, princeze Margaret, njenog muža lorda Snoudena, i u trećoj sezoni, princa Čarlsa i princeze Ane.

Uzeću u obzir činjenicu da nisu svi čitali o članovima britanske kraljevske porodice u trenucima dokolice pa vam neću puno otkrivati. Ono što je bitno reći je da prve dve sezone pokrivaju period od 17 godina, odnosno od 1947. do 1964. godine, dok se treća bavi periodom od 1964. do 1977. godine. Tokom ove tri decenije kojima se The Crown do sada bavio Velika Britanija, a i svet, su prolazili kroz događaje i procese koji su u mnogome uticali na budućnost, poput dekolonizacije, Hladnog rata ili Suecke krize. Preplitanje istorijskih događaja i drama na ličnom nivou jedne od najpoznatijih porodica na svetu su nam dali seriju koja savršeno balansira između istorijskog i dramskog žanra. Iz tog razloga The Crown vam daje priliku da makar zamislite ko su i kakve su te osobe iza fasade javnog nastupa.

The Crown je naravno vrlo ambiciozna serija koja možda ne pretenduje da bude masovno gledana, ali svakako cilja na brojne nagrade koje se dodeljuju TV serijama. U tome su i uspeli budući da je svaka sezona po pravilu nominovana za najprestižnije nagrade, mnoge od kojih su završile u vitrinama ljudi koji su radili ili glumili u seriji. I tako konačno dođoh i do glume koja je po mom mišljenju najbolji deo ove serije. Besprekoran scenario, odlična režija, i neverovatni kostimi i scenografija, svakako su jedan od ključnih delova slagalice, ali je gluma na kraju dobila najviše pohvala kritike.

Peter Morgan

Već sam pomenula koliko je projekat ambiciozan od samog starta. Zato, a i zbog proste činjenice da ljudi stare, produkcija je odlučila da će nakon svake dve sezone menjati celokupan kast što je mnogima nakon prve dve sezone bila tužna vest, budući da su nas Kler Foj (kraljica Elizabeta), Met Smit (princ Filip), i Vanesa Kirbi (princeza Margaret), potpuno oduševili svojom glumom. Vest da će ih zameniti Olivija Kolman, Tobajas Menzis (znamo ga kao ujaka Edmjur Talija iz Igre prestola), i Helena Bonam-Karter su u znatnoj meri ublažili tugu nas gledalaca. U njihovim bravurama ćemo uživati i sledeće sezone koja se nestrpljivo iščekuje i zbog izlaska na scenu princeze Dajane i Margaret Tačer koju će glumiti sjajna Džilijen Enderson.

Ne morate biti fanovi monarhije ili, preciznije, britanske krune da biste voleli ovu fantastičnu seriju. The Crown je jednostavno više od toga. Radi se, naime, o vrhunskoj dramskoj seriji koja će u najmanju ruku ispuniti sva vaša očekivanja. Iz tog razloga su verovatno svi bili razočarani najavom da će umesto planiranih šest, serija na kraju imati pet sezona. Iako ćemo verovatno ostati uskraćeni za dramatizaciju najnovijih događaja, to nas neće sprečiti da uživamo dok god bude trajalo.

 

Piše: Olivera Lazarević